In de Graankorrel willen wij alle kinderen passend onderwijs geven. Dit doen we door voortdurend met en over het kind te spreken.
Driemaal per jaar worden alle leerlingen tijdens klasbesprekingen besproken om hun ontwikkeling in kaart te brengen. Wanneer leerlingen op een aspect (schoolse ontwikkeling, socio-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, etc.) een extra duwtje in de rug nodig hebben wordt de zorg aangepast. De klasleerkracht is hierbij de spilfiguur in de zorg. Via overleg met het zorgteam wordt de leerkracht zo veel als mogelijk ondersteund om de zorgvraag zelf in de klas in te vullen. Wanneer de zorgvraag groter is kan er ook extra zorg aangeboden worden door de zorgleerkracht. Dit kan klasinterne zorg, individuele zorg (bijsprong) of zorg in een kleine groep zijn.
Via regelmatige formele en informele overleggen worden de zorgleerlingen geëvalueerd. Bij de opstart, verderzetting of stopzetting van de zorg worden de ouders schriftelijk gecontacteerd. Ook tijdens proevenperiodes wordt schriftelijk gecommuniceerd aan de hand van het zorgrapport (‘Nieuws uit de zorgklas’). Een tussentijds overleg met externen (ouders, therapeuten, etc.) kan altijd worden georganiseerd wanneer dit voor een van de betrokken partijen noodzakelijk is. Tijdens de overleggen streven we naar een doelgericht en transparant plan van aanpak.
Wanneer de nood zich voordoet, wordt het CLB ingeschakeld om het zorgplan samen verder uit te stippelen.
Dankzij een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen staan we voortdurend in overleg om de vorderingen van de leerling op te volgen.
Driemaal per jaar worden alle leerlingen tijdens klasbesprekingen besproken om hun ontwikkeling in kaart te brengen. Wanneer leerlingen op een aspect (schoolse ontwikkeling, socio-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, etc.) een extra duwtje in de rug nodig hebben wordt de zorg aangepast. De klasleerkracht is hierbij de spilfiguur in de zorg. Via overleg met het zorgteam wordt de leerkracht zo veel als mogelijk ondersteund om de zorgvraag zelf in de klas in te vullen. Wanneer de zorgvraag groter is kan er ook extra zorg aangeboden worden door de zorgleerkracht. Dit kan klasinterne zorg, individuele zorg (bijsprong) of zorg in een kleine groep zijn.
Via regelmatige formele en informele overleggen worden de zorgleerlingen geëvalueerd. Bij de opstart, verderzetting of stopzetting van de zorg worden de ouders schriftelijk gecontacteerd. Ook tijdens proevenperiodes wordt schriftelijk gecommuniceerd aan de hand van het zorgrapport (‘Nieuws uit de zorgklas’). Een tussentijds overleg met externen (ouders, therapeuten, etc.) kan altijd worden georganiseerd wanneer dit voor een van de betrokken partijen noodzakelijk is. Tijdens de overleggen streven we naar een doelgericht en transparant plan van aanpak.
Wanneer de nood zich voordoet, wordt het CLB ingeschakeld om het zorgplan samen verder uit te stippelen.
Dankzij een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen staan we voortdurend in overleg om de vorderingen van de leerling op te volgen.