P - Wie zit er in mijn klas? Met wie speel ik graag?
Achter verschillende luikjes zaten de verschillende peuters uit onze klas verstopt. De peuters vonden het leuk om zichzelf te zoeken maar toen kwam er een moeilijke vraag van Juf. 'Toon eens met wie je graag samen speelt.'
P - Vuile banken
Vrijdag kregen de foto's op de bank een andere plaats maar er bleven vuile, plakkerige vlekken op de banken die we weg wilden. Anna wist ons te vertellen dat we water, zeep en een sponsje nodig hadden om te poetsen.
Tien minuutjes later hadden we propere banken en konden we verder met de orde van de dag.
P - En plots was het aan het sneeuwen
We zaten donderdagmiddag in de kring verstoppertje te spelen toen juf Els plots zei dat we eens naar buiten moesten kijken. Door het raam zagen we het sneeuwen en niet veel later liepen de kinderen uitbundig in de sneeuw rond. (En tussendoor even poseren voor een groepsfoto in de sneeuw ;-p)
P - Paola en Odiel worden bijna grote zus en broer.
Paola en Odiel worden binnenkort grote zus en broer en daarom staken we de handen uit de mouwen en knutselde we al een geboorte cadeautje.
Met hun handen mochten ze wolken 'schilderen' en daarna scheuren we stukjes papier om op sterretjes te kleven.
P - Drie koningen
De kinderen maakten hun eigen kroon in 2 'werkstations'. ;-) Ze gingen bij juf Ann langs om hun kroon te knippen en kwamen daarna bij juf Nele om hun kroon te versieren, ofwel kleefden ze een patroon (afwisselend kleven van twee verschillende vormen) of ze kleefden op iedere getekende stip een kleeffiguurtje.
Daarnaast oefenden we het liedje over de Drie koningen in de klas. Er waren telkens drie koningen die rond mochten stappen in de kring met in hun handen een 'cadeautje' om dan af te geven aan Jezus zoals ze deden in het kerstverhaal.
Woensdag aten we met z'n allen een stukje cake en was het zoeken welke drie kleuters een 'boontje' in hun stuk vonden. Mats was bij de gelukkige en was één van de drie koningen. De andere twee koningen kwamen uit het eerste kleuter. Na het bekent maken van de drie koningen gingen we zingen bij het 2de en 3de kleuter en op aanvraag van de kinderen zelf stopten we onderweg nog eens bij het 5de leerjaar.
P - Mateo is jarig!
P - Deze week kwamen er 3 peutertjes bij in onze klas
We starten de dag met een leuke verrassing van Achiel. Hij mocht de zelfgebakken koekjes uitdelen en hield goed in het oog dat er nog eentje overbleef voor hem. ;-)
Na de speeltijd hielden we onze winterwandeling samen met de eerste kleuters. We starten met het versieren van de kerstboom bij de kerk en gingen dan eens naar de kerststal in de kerk kijken voor we aan onze tocht begonnen in Kruiseke.
Aan de hand van een muzikaalpak zette we de klas klaar voor onze 'kerstfeestje'. - 1ste opdracht: jongens, verschuif alle tafel tegen elkaar - 2de opdracht meisjes, zet voldoende stoelen om te zitten - 3de opdracht: maakt het donker - 4de opdracht: zorgt voor lichtjes/vuurwerk op tafel - 5de opdracht: aanschuiven en gezellig tafelen Elke klas kreeg een prentenboek cadeau. Ons prentenboek gaat over Sem die een babybroertje krijgt, na de vakantie luisteren we naar het verhaal.
P - Thema licht/donker en kerst
Een hoekje die heel populair was en ook goed vertoeven was mocht je het wat koud hebben. Het had bij momenten meer weg van een sauna dan een donker en licht hoekje. :-)
We maakten een lampionnetje door zijdepapier op te kleven.
Om onze nieuwjaarsbrief en lampion te verpakken maakten we cadeaupapier. Hiervoor mochten de kinderen experimenteren met scheerschuim, groene verf en hun handen.
Op vrijdag hadden we een pyjama ochtend. We trokken onze schoenen uit en bekeken elkaars pyjama eens. Daarna namen de kinderen hun boekentas en probeerden ze zich zelfstandig om te kleden.
Bij onze donker en licht hoek hadden we ook een plekje waar ze met schawen konden experimenteren. De kinderen zagen hun eigen schaduw en konden aan de andere kant van het doek de spelende kinderen bekijken.
Met blokjes konden de peuters een voorbeeld proberen nabouwen, er waren kerstpuzzels, kerstprenten sorteren volgens kleur. En ze konden kerstslingers maken met parels en voor wie het haalbaar was maakten we kerstslinger met een een patroon. bv. rood - geel - rood - geel - ...
P - Sint kwam langs met cadeautjes en zakje snoep
In de klas vonden we bij onze schoen een zakje met snoep en een mandarijntje. Het zakje met snoep werd in de boekentas gestopt maar de mandarijntjes pelden we zelf en aten we al op.
Daarna vonden we in de klas van de groene vriendjes een grote doos met speelgoed dat Sint had gebracht.
P - Het eerste kaarsje van de adventskrans licht op
Maandag staken we het eerste kaarsje van onze adventskrans aan. We moesten eerst een lichtje aan elkaar doorgeven voor het kaarsje kon worden aangestoken. Onze kleuter van de dag, Odiel, mocht daarna met wat hulp van alle kinderen het kaarsje uitblazen.
We lieten het grote licht nog even uit en schilderen zelf een kaarsje (rolletje) in het donker met in het midden ons lampionnetje.
P - Van 10 naar 11 peuters!
Een kijkje in onze klas!
P - Ons klasje groeit aan!
Na de herfstvakantie komen er 3 peutertjes bij en dat maakt dat de teller voorlopig op 10 komt te staan.
P - Thema bos (2)
We starten de tweede week met een schrijfdans waar we met 2 handen tegelijk regen tekenen met wasco.
In onze thema hoek konden de kinderen met materiaal uit het bos 'dingen' bouwen. Met boomschijven en nootjes bouwden we o.a. paddenstoelen die we daarna een likje verf gaven om wat 'realistischer' na te bouwen.
We konden deze week ook spinnetjes vangen en tellen. We rollen met de dobbelsteen en proberen om evenveel spinnetjes te vangen en in hun web te zetten.
Blaadjes uit het bos afdrukken samen met juf Fien.
P - Thema bos
We vonden onze klaspop Jules maandagmorgen terug met natte voeten en broek. Hij vertelde dat hij een super leuk weekend had gehad want hij was naar het bos geweest en mocht daar in de plassen springen van zijn mama. Eén probleem... hij had zijn schoenen aan.
Juf vond het niet oké dat Jules zo in de klas zat en de kinderen kwamen met een oplossing want zij hadden hun laarzen mee om naar het bos te gaan. We trokken onze schoenen uit en toonden aan Jules hoe het wel moest.
We zochten buiten naar plassen maar vonden in de plaats een grote kraan die aan het werk was. Voor de kinderen minstens even leuk, toen de kraanman eventjes zijn toeter gebruikte.
Deze week maakten we met de kinderen hun eigen bos. We zochten eerst in de bos en in onze eigen schooltuin naar takjes om te gebruiken. Tijdens een kringactiviteit beweerde Jules dat hij de beste 'boom maker' was maar al snel werd duidelijk dat er enkele problemen waren, Jules zijn boom bleef niet rechtstaan!
Gelukkig konden we samen een oplossing vinden en aan de slag gaan. De stammetjes van de boom werden op verschillende lengtes gezaagd, ze werden met takjes gevuld en rechtgezet in klei in een bakje. De dag erna mochten de kinderen hun bos versieren met ofwel verf of met lijm en papiertjes.
Maandagnamiddag gingen we met alle kleuters naar de Palingbeek. We hadden een zalige namiddag!
We vonden grote plassen om in de te springen, renden een heuvel op en namen de trappen terug naar beneden, vonder het huis van de beren, bekeken paddestoelen, ...
Tijdens onze tweede week werkten we het verhaal van Goudlokje nog wat verder uit. De kinderen konden de rol van Goudlokje of de 3 beren eens zelf proberen met hulp van juf en de andere kleuters waren publiek. We sloten ons thema af met een berenontbijt. De dag ervoor zetten we samen de tafel klaar met genoeg stoelen om te zitten en onze eigen knuffelberen.
Maandagnamiddag hadden we voor de eerste keer dit schooljaar, klasoverschrijdend spelen. Dan worden alle kleuters verdeeld in groepjes en kunnen we eens gaan spelen in een andere kleuterklas. De verschillende kleuterleeftijden spelen dan door elkaar, al dan niet op een andere locatie. De verschillende locaties waar de kinderen over verdeeld worden: - Pastorie = peuter en eerste kleuter - Rikki klas = tweede kleuter - Kikker klas = derde kleuter
Eens we onze eigen knuffelbeer van dichtbij bekeken hadden konden de kinderen zelf een beer tekenen. Juf tekende de ogen, oren, neus en mond en de kinderen zorgden voor een gezicht. Ze tekende met twee handen samen grote cirkels op het blad.
Niet alleen een beer maar ook Goudlokje maakten we deze week. Ze knipten, samen met juf, de haren van Goudlokje en rolden deze op tot krulletjes. Daarna konden ze het gezicht van Goudlokje inkleuren met potlood.
P - Onze schooltuin!
We begonnen ons thema 2 weken geleden, toen kwamen we de klas binnen en was onze Jules verdwenen. Hij liet een tip achter op ons bord en vroeg onze hulp in onze schooltuin. Er lagen veel appels op de grond en die moesten opgeruimd worden.
We meeste appels gooiden we in de emmers en enkele namen we mee naar school om eens van naderbij te bekijken. We merkten een verschil tussen de appels op de grond en de appels aan de boom. Diegene op de grond hadden gaatjes en beestjes in zich en diegene aan de boom konden we opeten. Met de 'slechte' appels stempelden we onze eigen appel en met de 'lekkere' appels maakten we appelmoes.
Na het opruimen keerden we terug naar de schooltuin om en plantenbak onkruidvrij te maken. We maakten in de klas vlaggetjes en ging ermee naar de schooltuin om er plantenbollen te planten en er een vlaggetje bij te zetten. Daarna ging we elke dag terug om met ons gietertje water te geven aan onze bloembollen.
Verder deden we in de klas nog andere activiteiten. Bv. Groenten en fruit geblinddoekt proeven, loopspelletje met ons gietertje, soep maken met courgette uit de schooltuin, ...
Voor meer foto's klik op onderstaande linken. - schooltuin - koken met groenten/fruit uit de schooltuin - stempelen met een appel - fruit/groenten geblinddoekt proeven
P - WELKOM gele vriendjes in onze school met een hart
Vorige week konden de peuters met hun handen in de verf een groot karton beschilderen. 'Welkom' konden de peuters zelf stempelen door gebruik te maken van een sjabloon. En daarna lieten ze met veel plezier een handafdruk maken.
P - Jules heeft een vuile broek
Donderdagochtend deden we een onprettige ontdekking, Jules had een vuile broek! We moesten zijn kleren wassen en laten drogen en na een poging op het toilet ging ook Jules in bad.
Daarna konden de kinderen nog wat was ophangen met wasspelden en wat verder experimenteren met wasspelden door strookjes papier bij het juiste blaadje te hangen of kennis te maken met een spelletje rond was ophangen. Voor meer foto's klik hier.
P - De peuters van Kruiseke worden wakker! Challenge 2 - Wervik wordt wakker
Woensdag namen we met de peuters deel aan de tweede uitdaging van Wervik Wordt Wakker. We bakten koekjes en deelden ze uit aan mensen die nieuw waren voor hen en die ze beter willen leren kennen.
Na het samenvoegen van de ingrediënten, mixen en rozijntjes eten brachten we de bakplaten naar de eetzaal waar we ze in de oven staken. Na een 15 min waren onze koekjes gebakken en konden we als eerst eentje proeven.
De eerste week zit erop, enkele foto's van onze peuters.
Naast het verkennen van de klas gingen we deze week ook eens binnen in de kerk. Achiel was al een ganse voormiddag aan het praten over de ‘grote kerk’ en zijn klok. We gingen naar binnen en zochten naar de klok maar vonden ze niet. Dan maar een kaarsje aangestoken... uitblazen mochten we dan weer niet.
Dus keerden we terug naar de klas waar we wel kaarsjes konden aansteken om uit te blazen en merkten we dat we wind konden maken door te blazen. Met een rietje konden we papieren bolletje doen ‘wegvliegen’.
P - Nieuwe gezichtjes op school!
Vandaag begonnen deze 7 peutertjes met een lach en een traan aan hun eerste schooldag.